Creativitatea sud-americana

Mi se intampla de vreo doi ani incoace sa vad reclame geniale si sa observ ca au fost facute de agentii din Brazilia, Argentina, Chile sau alte state sud-americane. Dar cand am vazut campania pentru Norte, am inceput sa-mi pun intrebari serioase.

In publicitate, sud-americanii gandesc liber, cu pasiune. Pleaca de la insight-uri cat se poate de evidente pentru a ajunge la idei din categoria “ah, de m-as fi gandit eu la asta”.

Cum reusesc? Am avut mai multe ipoteze:

  1. Piata de publicitate din America de Sud se afla intr-o crestere continua de cativa ani, depasind de peste trei ori rata de crestere a PIB-ului.
  2. Au vreo scoala de publicitate geniala care produce idei pe banda rulanta?
  3. Prezenta celor mai mari agentii din lume (DDB, Draftfcb, Ogilvy, Saatchi&Saatchi) a ridicat standardele.
  4.   Creatiile lor au acelasi ritm cu stilul lor de viata – intim, proaspat, amuzat si amuzant.

Banuiam ca e o combinatie, asa ca l-am rugat pe Claudiu Dobrita, creative director Draftfcb Romania, sa ma lumineze.

CD: well, sudamericanii sunt printre cei mai creativi baieti de pe planeta. pentru ca-i doare in cur de tot. pentru ca traiesc

CD: legatura e simpla. traiesti – ai experiente – esti creativ

CA: sunt mai putin stresati de rigorile pe care si le impun europenii?

CD: uita-te la stilul lor de viata. n-au nicio problema. de aici, evident, deschidere

CD: au niste super scoli de arta si niste super artisti, de la muzica la poezie si evident arte vizuale. ilustratia e pentru ei cum sunt calusarii pentru noi. Oamenii astia deseneaza de pe vremea aztecilor si inca nu ne-am prins ce e cu semnele de la Nazca.

CA: i see. deci se datoreaza faptului ca experimenteaza f mult

CD: asa ca, una peste alta, da, tine de ei

CD: iar marile agentii sunt acolo pentru ca zona e interesanta, cu multa populatie si apetit pentru comunicare, socializare. au feeling

CA: plus ca multe dintre tarile alea sunt sarace

CD: sarace, dar talentate

CA: au un trecut zbuciumat, revolutionar. Au povesti

CD: pai trecutul ala ii caracterizeaza si acum. Exact. Au un etos misto, o mistica like no other. ca si rusii, doar ca rusii sunt artisti fara sa fie si publicitari misto pentru ca n-au fost atinsi de cultura pop.

Iata si cateva exemple de idei, campanii si executii care mi-au placut.

Brazilia: 

Chile:

DDB Santiago

Argentina: 

Columbia:

Ogilvy & Mather Bogota

Advertisements


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s